U sledećem razgovoru Monika Wörwag i dr Marcus Wörwag govore o prednostima porodične kompanije, značaju kulturoloških razlika i o tome zašto svaki zaposleni treba da gleda na stvari iz ugla preduzetnika.
U sledećem razgovoru Monika Wörwag i dr Marcus Wörwag govore o prednostima porodične kompanije, značaju kulturoloških razlika i o tome zašto svaki zaposleni treba da gleda na stvari iz ugla preduzetnika.
Priča o kompaniji Wörwag Pharma počela je gradskom apotekom koju je Vaš otac otvorio u delu Štutgarta poznatom pod nazivom Cufenhauzen tokom 1965. godine. Da li je još uvek posećujete?
Marcus Wörwag: Naša porodica je iz Cufenhauzena i, uprkos našoj međunarodnoj orijentaciji, koreni su nam još uvek tamo. Čak i danas, naša apoteka još uvek pripada našoj firmi. Još uvek održavam bliske kontakte sa kupcima i razumem potrebe farmaceuta, lekara i, naročito, pacijenata. Na kraju krajeva, naš osnovni zadatak – da najboljim lekovima snabdevamo ljude koji treba da se leče – nije se promenio nakon 50 godina.
Od gradske apoteke postali ste međunarodni igrač prisutan u više od 30 država. Kako ste u tome uspeli?
Monika Wörwag: Od samog početka naš otac se u potpunosti identifikovao sa kompanijom i njome se bavio celog života. Još uvek se držimo njegove filozofije: „Najvažnija su ljudska bića.“Naročito ona ljudska bića koja pate od dijabetesa i komorbiditeta koje on uzrokuje: kardiovaskularne bolesti i dijabetesnu neuropatiju. Osim preparata pogodnih za ovu svrhu, minerali i vitamini – takozvani biofaktori – predstavljaju prioritete firme.
Marcus Wörwag: Uz pomoć uspešnih preparata kao što su Milgamma, Thiogamma i Magnerot, naša kompanija se nije oslonila samo na odgovarajuće proizvode, već i na odgovarajuća tržišta koja su takođe bila ključna za njen uspeh. Wörwag Pharma je bila jedna od prvih kompanija koja je prepoznala potencijal istočnoevropskih tržišta, pa je na njima otvorila svoje sopstvene kompanije.
Cilj tog širenja su takođe bila ljudska bića – naši zaposleni. Od početka smo se oslanjali na odvažne timove sačinjene od stručnjaka u svakoj državi koji su, osim direktne komunikacije sa nama, takođe bili blizu kupaca.
Monika Wörwag: Baš zbog toga što odlučno podržavamo nezavisne i odvažne zaposlene, oni su potpuno posvećeni kompaniji Wörwag Pharma. Uspeh kompanije se zasniva na toj stručnosti, kvalitetu našeg rada i potrebnoj viziji i brzini pri donošenju važnih odluka.
Šta ovakav rast znači kompaniji Wörwag Pharma?
Marcus Wörwag: On joj, pre svega, omogućava da se stalno koncentriše na najbitnije stvari. Da ne gubi iz vida ni male ni velike ciljeve, što je takođe ono u čemu uspeva sve ove godine: da stalno proširuje tržišta, prodaju i asortiman proizvoda. Sve donete odluke se zasnivaju na stavu da je najvažnije da se obezbedi dobrobit za sve. Zato svoje preduzetničke odluke nikada ne zasnivamo na kratkoročnim ciljevima, već uvek na održivom, trajnom uspehu.
Monika Wörwag: Za takav stav posebno su zaslužni naši zaposleni i njihove porodice. Sa jedne strane, važno nam je da kompanija bude finansijski nezavisna i da ne zavisi od banaka ili investitora. Sa druge strane, važno nam je da naši zaposleni budu nezavisni zato što oni to mogu i zato što ih podstičemo da daju doprinos i preuzmu odgovornost, i kao pojedinci i kao timski igrači.
Zašto ste toliko uspešni u oblasti lekova za dijabetes i njegovih komplikacija i biofaktora?
Marcus Wörwag: Imamo jasnu poziciju i vrlo precizan profil: prilagođeni proizvodi za glavnu ciljnu grupu. Ukratko, mi smo stručnjaci koji posvećuju svoje celokupno znanje i stručnost potrebama te ciljne grupe. Osim toga, terapijski koncepti i uslužni materijali nude pacijentima velike prednosti. Broj dijabetesnih komplikacija će se, širom sveta, i dalje povećavati u decenijama koje dolaze. To prepoznajemo i u tome vidimo svoj budući angažman.
Monika Wörwag: Vrhunski kvalitet nije jedino što odlikuje naše medikamente. Takođe smo postavili zdrave etičke i ekološke standarde u vezi sa njima. Pacijenti dobro podnose lekove kompanije Wörwag Pharma koji promovišu zdrav stil života i unapređuju celokupnu zdravstvenu zaštitu.
Imate ambiciozne ciljeve. Kako želite da ih ostvarite?
Marcus Wörwag: Mogu samo da ponovim: tako što ćemo se koncentrisati na najbitnije stvari. Kao prvo, na proširenje našeg asortimana proizvoda, što uključuje istraživanje i razvoj sa naše strane. Kao drugo, na razvoj novih tržišta i, kao treće, na proširenje i dalji razvoj svog tima.
Kako uspevate da motivišete zaposlene iz najrazličitijih država da postignu takve ciljeve?
Monika Wörwag: Pošto dobro poznajemo svoje zaposlene, svesni smo toga da je razvoj kolektiva takođe vrlo važan cilj u našoj firmi. Ne bez razloga, na sebe gledamo kao na velik tim koji funkcioniše po principu:„Svi za jednog i jedan za sve. “Isprobavamo i promovišemo novine i svako može da dâ svoj doprinos razmišljajući i delujući kao preduzetnik. Čak i ako, nakon svega, shvatimo da smo napravili greške, mi smo organizacija koja uči, zbog čega ih prihvatamo i pretvaramo u nešto pozitivno. Ova dinamička timska koncepcija podstiče svakog pojedinca da se angažuje, a ta humana strana, kao i mogućnost zajedničkog uspeha na nekom projektu, čine kompaniju Wörwag Pharma onim što jeste.
Pa ipak, jasno je da ne možemo tako lako da sprovodimo timsku koncepciju i utičemo na njenu dinamiku zbog nacionalnih i jezičkih barijera, pa zato još uvek radimo na donošenju efikasnih rešenja.
Monika Wörwag: Kulturološke razlike su, naravno, veliki izazov. Ne možemo uvek lako da ih prihvatimo, ali poštovanje međukulturološke individualnosti predstavlja osnovu naše timske koncepcije. Da bismo u tome uspeli, mnogo zahtevamo od svojih zaposlenih. Oni moraju da budu spremni na promene. Vrednosti naše kompanije su rezultat, odgovornost i identifikacija.
Marcus Wörwag: Tokom poslednjih godina naši timovi postaju sve veći. Ne tako davno, direktor na državnom nivou je bio odgovoran za petoro zaposlenih, a sada u okviru jedne organizacije na državnom nivou može biti čak i više od 100 zaposlenih. Neophodno je da svi oni imaju vrhunske kvalifikacije i budu spremni da i dalje uče. Međutim, zahvaljujući našim jednakim hijerarhijskim sistemima i transparentnom procesu, uspevamo da uključimo sve zaposlene tako što osim, nacionalnih, prevazilazimo i mentalne barijere u njihovim glavama.
Međunarodni, odnosno mešoviti timovi postaju sve važniji. Mnoge dobro obrazovane žene žele da pronađu ravnotežu između porodice i posla. Kako odgovarate na takve izazove?
Monika Wörwag: Želim da kažem da smo već daleko odmakli po tom pitanju. Mnogo žena radi u našoj firmi, što je tipično za zdravstveni sektor, i mnoge od njih su na vodećim pozicijama. To zavisi od samog pojedinca i njegovog stava. Na primer, od početka smo imali efikasan tim direktorki na državnom nivou, lekare sa doktorskim titulama koje su, uglavnom, i danas sa nama. Kao i kompanija, i one se razvijaju, a mi ih aktivno podržavamo i promovišemo. Danas imamo 21 direktora na državnom nivou, od čega je 12 žena.
Osim toga, mnoge visokokvalifikovane žene različitih nacionalnosti rade u našem međunarodnom odeljenju za marketing na čijem je čelu žena. Namerno koristimo odgovarajuće individualne sposobnosti svojih zaposlenih u mešovitim timovima. Tako napreduju i zaposleni i kompanija.
Kakva je budućnost kompanije?
Monika Wörwag: Mi smo, pre svega, porodična kompanija i to ćemo i ostati! Osim toga, znamo kako da koristimo tu prednost jer smo zbog svog realističnog stava pouzdani partneri. Kratki kanali za donošenje odluka unutar kompanije omogućavaju nam da fleksibilno i brzo reagujemo. I na kraju, ali ne i najmanje važno, tu je i timski duh – zajednički cilj da budemo najbolji inspiriše nas sve u svakodnevnom radu. Teško da se može naći bolja polazna tačka.
Marcus Wörwag: Mi, naravno, želimo da nastavimo sa svojom trenutnom dinamikom rasta. Do sada je suština bila u vrednom radu, što će važiti i u godinama koje dolaze. Prihvatamo ovaj izazov ali želimo da rastemo na humani način, što takođe podrazumeva obezbeđenje radnih mesta. Pošto su naši timovi vrlo motivisani, sigurni smo da ćemo postići svoje ciljeve.